Motion Capture

Simulatie van echte bewegingen
Motion Capture

Het vangen van elke beweging

Motion Capture

Motion capture, vaak afgekort als mocap, is een geavanceerd proces waarbij de bewegingen van een persoon of object nauwkeurig worden vastgelegd en omgezet in digitale data. Dit gebeurt met behulp van sensoren of markers die op strategische punten van het lichaam of object worden geplaatst. Camera’s of andere opname-apparatuur registreren vervolgens de positie en beweging van deze markers in de ruimte.

De verzamelde data wordt daarna gebruikt om een digitaal model in 3D-ruimte te animeren, waardoor de exacte bewegingen nagebootst worden. Dit proces wordt veelvuldig toegepast in de film- en game-industrie, maar ook in de biomechanica en sportwetenschappen voor analyse van bewegingen.

Motion capture zorgt voor meer precisie en realisme in de animatie van digitale personages en de simulatie van echte bewegingen. Daarnaast is het mogelijk om complexe en natuurlijke bewegingspatronen vast te leggen.

Motion Capture

De transformatieve kracht van Motion Capture technologie

Motion Capture

Precisie en Realisme

Motion capture (ook bekend als mocap) staat bekend om zijn vermogen om menselijke bewegingen en expressies met hoge precisie vast te leggen. Dit zorgt voor realistische animaties die nauwkeurig de complexiteit en subtiliteit van echte bewegingen en interacties weergeven.

Efficiëntie en Tijdsbesparing

Het gebruik van motion capture in animatie en game-ontwikkeling kan aanzienlijk tijdsbesparend zijn in vergelijking met traditionele animatiemethoden. Het stelt animators in staat om complexe bewegingen en actiescènes snel en efficiënt te creëren.

Toepasbaarheid en Veelzijdigheid

Motion capture technologie heeft een breed scala aan toepassingen, van het creëren van levensechte personages in films en videogames tot gebruik in biomechanisch onderzoek en virtuele realiteit. De technologie is aanpasbaar en kan worden gebruikt voor het vastleggen van een verscheidenheid aan bewegingen en uitdrukkingen, waardoor het een veelzijdig hulpmiddel is in meerdere disciplines.

Werkwijze

  • Voorbereiding en Planning

    In de eerste fase bespreken we uw projectdoelen en specifieke vereisten. We bepalen de soorten bewegingen en acties die moeten worden vastgelegd en plannen de motion capture sessie dienovereenkomstig.

  • Uitrusting van het Mocap Pak

    We rusten we de acteur of performer uit met ons geavanceerde motion capture pak. Dit pak is uitgerust met ingebouwde sensoren die bewegingen nauwkeurig vastleggen zonder de noodzaak voor externe camera’s.

  • Kalibratie van het Pak

    We kalibreren het motion capture pak om de nauwkeurigheid van de bewegingsregistratie te garanderen. Dit zorgt ervoor dat de data die we verzamelen zo precies en betrouwbaar mogelijk is.

  • Opname

    Tijdens de opnamesessie voert de acteur de geplande bewegingen uit. Het pak registreert alle bewegingen in real-time, waardoor een flexibele en dynamische opname-omgeving ontstaat.

  • Gegevensverwerking

    Na de opnamesessie verwerken we de verzamelde bewegingsgegevens. Dit omvat het omzetten van de sensordata naar digitale modellen.

  • Animatie en Integratie

    De verwerkte bewegingsgegevens worden gebruikt om digitale karakters of objecten te animeren. Deze geanimeerde modellen worden vervolgens geïntegreerd in uw project, zoals een film, videogame of VR-ervaring.

  • Bewerking en Aanpassing

    Indien nodig voeren we aanpassingen en bewerkingen uit om de animatie perfect te laten aansluiten bij uw projectvereisten.

  • Eindbeoordeling en Levering

    Na de bewerkingen presenteren we de finale geanimeerde sequenties ter beoordeling. Na uw goedkeuring leveren we de eindresultaten voor gebruik in uw project.

  • Voorbereiding en Planning

    In de eerste fase bespreken we uw projectdoelen en specifieke vereisten. We bepalen de soorten bewegingen en acties die moeten worden vastgelegd en plannen de motion capture sessie dienovereenkomstig.

  • Uitrusting van het Mocap Pak

    We rusten we de acteur of performer uit met ons geavanceerde motion capture pak. Dit pak is uitgerust met ingebouwde sensoren die bewegingen nauwkeurig vastleggen zonder de noodzaak voor externe camera’s.

  • Kalibratie van het Pak

    We kalibreren het motion capture pak om de nauwkeurigheid van de bewegingsregistratie te garanderen. Dit zorgt ervoor dat de data die we verzamelen zo precies en betrouwbaar mogelijk is.

  • Opname

    Tijdens de opnamesessie voert de acteur de geplande bewegingen uit. Het pak registreert alle bewegingen in real-time, waardoor een flexibele en dynamische opname-omgeving ontstaat.

  • Gegevensverwerking

    Na de opnamesessie verwerken we de verzamelde bewegingsgegevens. Dit omvat het omzetten van de sensordata naar digitale modellen.

  • Animatie en Integratie

    De verwerkte bewegingsgegevens worden gebruikt om digitale karakters of objecten te animeren. Deze geanimeerde modellen worden vervolgens geïntegreerd in uw project, zoals een film, videogame of VR-ervaring.

  • Bewerking en Aanpassing

    Indien nodig voeren we aanpassingen en bewerkingen uit om de animatie perfect te laten aansluiten bij uw projectvereisten.

  • Eindbeoordeling en Levering

    Na de bewerkingen presenteren we de finale geanimeerde sequenties ter beoordeling. Na uw goedkeuring leveren we de eindresultaten voor gebruik in uw project.

Resultaat

Het resultaat van ons motion capture proces is een reeks levensechte digitale animaties, gekenmerkt door nauwkeurige en dynamische weergave van menselijke bewegingen. Deze technisch geavanceerde en emotioneel overtuigende animaties zijn perfect inzetbaar voor film, games en VR, en brengen elk project tot leven met realisme en flexibiliteit.

Registreer elke emotie met

Facial Mocap

Naast onze body motion capture-diensten bieden wij ook gespecialiseerde facial motion capture aan. Deze dienst legt de subtiele gezichtsbewegingen en -uitdrukkingen vast, waardoor digitale karakters realistischer en emotioneel overtuigender worden. Onze facial mocap-technologie is ideaal voor projecten die een hoge mate van expressie vereisen, zoals in film, gaming en VR, en versterkt de immersie door authentieke menselijke emoties naadloos te vertalen naar de digitale wereld.

ARTSIS - MOTION CAPTURE

Levensechte digitale animaties met nauwkeurige weergave van menselijke bewegingen.
Neem contact op
3d-product-visualisatie-iphone

Perfectly Cleaned Mocap

Datareiniging en -correctie

We verwijderen ongewenste ruis en corrigeren fouten in de rauwe mocap-data, waardoor een schonere en nauwkeurigere dataset ontstaat voor verdere verwerking.

Retargeting en Mapping

Onze expertise stelt ons in staat om mocap-data efficiënt over te zetten naar digitale modellen of avatars, waarbij we de intentie en dynamiek van de oorspronkelijke beweging behouden.

Animatieverbetering en -verfijning

Wij verfijnen en verbeteren animaties om ze natuurlijker en realistischer te maken, waarbij we aandacht besteden aan subtiele menselijke nuances en bewegingen.

Integratie met CGI

We zorgen voor naadloze integratie van mocap-data met computergegenereerde beelden (CGI), wat essentieel is voor projecten in film, televisie, games en VR.

Advies en Technische Ondersteuning

Door onze expertise bieden we waardevolle inzichten en ondersteuning gedurende het gehele proces, van het vastleggen van de data tot de finale implementatie in het project.

Of het nu gaat om entertainment, sportanalyse, gezondheidszorg of andere industrieën, wij zorgen ervoor dat onze klanten het maximale halen uit hun mocap-investering.

Drie-iphones-artsis-portfolio_003

Tot slot

Ook Motion Capture implementeren binnen uw project?

Zijn er toch nog onduidelijkheden? Bekijk onze FAQ.

Of aarzel niet en neem direct contact met ons op!

Neem contact op

FAQ : Frequently Asked Questions

Wat is motion capture (mocap)?

Motion capture is een technologie die bewegingen van acteurs of objecten vastlegt en deze omzet in digitale 3D-modellen, veelal gebruikt in films, games en animaties.

Hoeveel tijd kost het om motion capture uit te voeren?

De tijd die nodig is voor motion capture varieert afhankelijk van de complexiteit van de bewegingen en het aantal scènes dat moet worden vastgelegd. Het kan variëren van enkele uren tot enkele dagen.

Kunnen dieren ook worden vastgelegd met motion capture?

Ja, motion capture kan ook worden gebruikt om de bewegingen van dieren vast te leggen, waardoor realistische dierlijke animaties mogelijk zijn.

Welke vorm van animaties komen het meest voor?

  • 2D-animatie
  • 3D-animatie
  • Stop-motion-animatie
  • Computergegenereerde animatie (CGI)
  • Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)
  • Motion Graphics
  • Infographics
  • Whiteboard-animatie
  • Cartoonanimatie

Kan motion capture gezichtsuitdrukkingen vastleggen?

Ja, er zijn speciale gezichtsmocap-systemen die ontworpen zijn om gezichtsuitdrukkingen en kleine bewegingen te detecteren. Deze systemen maken gebruik van fijnere markers of geavanceerde sensoren om subtiele expressies en zelfs kleine spierbewegingen in het gezicht nauwkeurig vast te leggen. Dit resulteert in uiterst gedetailleerde en levensechte digitale reproducties van gezichtsbewegingen, cruciaal voor realistische animaties in films en videogames.

Hoe lang duurt een motion capture sessie?

Dit varieert sterk, afhankelijk van de complexiteit van de scène en voorbereiding, maar een sessie kan van enkele uren tot een hele dag duren.

Is motion capture duur?

De kosten variëren afhankelijk van het type systeem en de duur van de opnames, maar het kan een aanzienlijke investering zijn.

Hoe realistisch zijn de resultaten van motion capture?

Met de huidige technologie kunnen zeer realistische resultaten worden bereikt, wat zorgt voor levensechte animaties en personages in digitale media.